Skal du i gang med at bygge en hjemmeside eller en webshop, og har du allerede fundet på navnet? Så er næste skridt at undersøge, om domænet er ledigt. Læs her, hvordan du gør.

Det er en svær disciplin at finde et godt virksomhedsnavn, og mange bliver ærgerlige, når de har fundet det perfekte navn blot for efterfølgende at opdage, at domænet ikke er ledigt. Du kan derfor med fordel undersøge ledigheden, inden du lægger dig fast på et navn – på den måde undgår du at blive FOR glad for et navn, der måske ikke er muligt at have i den digitale verden.

Men domæne ledighed – hvordan tjekker du det?

Svaret er ganske enkelt: Du finder en domænetester. Dem er der heldigvis mange af. Du kan enten skrive “domænetester” i søgefeltet hos Google, eller du kan klikke dig ind forbi et af de mange webhoteller, der også tilbyder registrering af domæner.

Hvad er et webhotel?

Et webhotel, tænker du nu – hvad er det, og hvorfor kommer det nu ind i billedet? 

Grundlæggende er der to ting, der skal være på plads, hvis du skal have din hjemmeside online. Du skal først og fremmest have et domæne, og derefter skal du have et webhotel; en serverplads hvor dine filer kan opbevares.

Der findes mange webhoteludbydere på markedet, og som udgangspunkt anbefaler vi to ting:

1) At du køber domæne og webhotel samme sted for at otte administrationen og det praktiske arbejde.

2) At du vælger et dansk webhotel, så du kan få fordel af dansk kundeservice og danske servere.

Når du har fundet det rette ledige domæne, er det bare et spørgsmål om at registrere det, købe et webhotel og bruge den lette 1 click-installation, og vupti… så er du i gang med at bygge din hjemmeside og blive synlig på internettet.